Deze week vind je in de Sunshine travel food bag een groene leukerd: De groene bakbanaan. Hands up als je al heel wat bakbananen in de etalage van de plaatselijke toko hebt zien liggen en je je altijd hebt afgevraagd of ze net zo naar banaan smaken as de bananen bij de Appie. Ooit was dit ook mijn realiteit. Een half Colombiaanse vriendin maakte een keer een bijgerechte van gefrituurde bakbanaan en ik dacht: ‘Wat zullen we nou krijgen!’ Ik was toen een jaar of 15. Nu ik al een tijdje met mijn snuit door diverse wereldkeukens wroet, weet ik eindelijk ook hoe het met die bakbananen zit en wat je er allemaal mee kunt doen.

Bananen en bakbananen zijn niet hetzelfde. Ze behoren wel tot dezelfde bananenfamilie, maar het is een ander plantje en de voedingswaarden zijn eveneens verschillend. Door een hoog zetmeelgehalte kun je bakbananen niet rauw eten. Ook de rijpe niet. Je moet ze echt bereiden. Schrik je nu van het hoge zetmeelgehalte? Think again! Juist daardoor zijn bakbananen juist heel goed voor je darmen. Groene bakbananen bevatten resistent zetmeel wat een voedingsvezel is. En van vezels weten we allemaal: Eat! More! Vezels! Want vezels zijn goed voor je. Dat klinkt al een stuk aantrekkelijker, niet?

Hoe geler (of zwarter) de bakbanaan, hoe zoeter. Groene bakbananen hebben een neutralere smaak, gele bakbananen een zoete(re). Beide zijn ontzettend leuk om mee te koken en dat gaan we allebei een keertje (of vaker) doen. In de tas van deze week vind je de groene bakbanaan. Voor de ceviche die je ermee gaat maken is een neutrale smaak van de groene bakbanaan de beste optie.

Groene bakbananen zijn nog een onontdekt superfood. Doe er je voordeel mee. Als je nog steeds met dat ‘hoge zetmeelgehalte’ worstelt, dan doen we de selling points van de groene bakbananen nog even op een rijtje:

-Ze bevatten weinig vet en door het zetmeelgehalte (vezels!) geven ze je een langdurig vol gevoel. De perfecte optie voor als je,net als ik, een hopeloos bodemloze put bent.
-Groene bakbananen kunnen helpen tegen maagzuur en maagzweren. De zetmeel in de banaan helpt het maagslijmvlies te beschermen. Buikje blij!
-Ze helpen de dikke darm met al haar klusjes. De vezels in de banaan hebben een prebiotische werking en voeden de goede bacteriën, wat de darmflora in optima forma houdt. Buikje blij!
-Ze boosten het immuunsysteem omdat ze veel vitamine B6 bevatten. Een goed immuunsysteem maakt een virus niet gelukkig. Weet een virus ook eens hoe het is om beperkt te worden.
-Doordat groene bakbananen vol kalium en magnesium zitten, hebben ze een gunstig effect op de bloeddruk en de hartslag. Bam!
-Groene bakbananen bevatten zijn een plantaardige proteïnebron. Proteïne we like, dus dat doet het altijd goed :).

Nieuwsgierig geworden? Get de Sun Travel Food Bag voor de banaan en het recept voor de overheerlijke (vegan) ceviche.


Lunchroom Sunshine is geboren uit onze passie voor reizen, lekker eten en een leven vol kleur en avontuur. Onze reiservaringen en culinaire avonturen bundelen wij nu op eigen wijze in onze vrolijke lunchroom en winkel, waar ieder bezoek een mini-vakantie wordt!