In Sunshine’s Awesome Noms zet ik een leuk, apart, weinig bekend of bijzonder product in het zonnetje. Iets waar ik heel enthousiast over ben en hoop dat jullie dat ook worden!

De eerste nom wordt de kaki. Kaki season is sinds een paar weken geopend. Ze liggen weer overal te glimmen en ik heb de eerste kilo’s kaki al verorberd. Vlak voor de tweede lockdown heb ik mijn twee allereerste kaki’s van dit seizoen mee naar de Sun genomen om daar jullie eten mee te versieren. Sorry, je hebt waarschijnlijk een aardbei, vijg, framboos of een goudbes gekregen. Want iedere keer als ik een plakje kaki afsneed om het op een broodje te leggen dacht ik: “Nee…niet dit plakje!” en ging het plakje weer mijn mond in. I confess, beide kaki’s zijn de keuken uiteindelijk niet uit gekomen.

Kaki, dat is dus die glimmende geel-oranje vrucht die er een beetje uitziet als een tomaat. Die kun je zo eten, met schil en al. In een niet rijpe kaki proef je goed de tannine wat de mond een beetje samen doet trekken (net als bij een glas heel droge wijn), rijpe kaki’s smaken lekker zoet (maar niet te zoet) en overrijpe kaki’s (die zijn ook heel zacht) zou ik laten liggen, of je moet er jam of dessert van willen maken. Bijna alle kaki’s die je hier in Nederland koopt zijn ready to eat. Je weet dat een kaki rijp is als deze nog wel hard is, maar je `m een heel klein beetje met je vinger in kunt drukken. En bij twijfel moet je maar gewoon proeven :-).

De oude Grieken noemden de kaki ‘de goddelijke vrucht’ en dat is niet voor niets. Niet alleen word je al intens gelukkig van het vrolijke Sunshine-kleurtje, de crunchy structuur (“It’s consistancy!” lacht mijn vriend als ik het thuis over ‘structure’ heb) en de lekkere zoete smaak, de gezondheidsvoordelen van een kaki zijn even indrukwekkend als de vrucht zelf:

-Het eten van kaki’s verlaagt je cholesterol en bloeddruk.
-Een kaki zit vol vezels en stimuleert de spijsvertereing. Dat wordt dus soepel poepen! Hoe zat het tegenwoordig met de pleepapierschaarste…?
-Kaki’s hebben een ontstekingsremmende werking.
-Kaki’s stimuleren de aanmaak van rode bloedcellen die onder andere je energieniveau, metabolisme en de looks van je spieren op peil houden. Hallo sixpack! -spiekt onder eigen shirt- …of niet…
-Een kaki bevat veel vitamine A en C wat supergoed is voor je ogen en je weerstand. Pas maar op, te veel kaki’s en het comfortabele thuiswerken is verleden tijd ;-).
-Het eten van een kaki verlaagt je lichaamstemperatuur. Eet in warme landen regelmatig een kaki om de hitte beter te kunnen verdragen. In Nederland gaat die vlieger helaas niet op, aangezien het hier vooral rond de wintermaanden kaki regent.
-Kaki’s bevatten proanthocyanidinen, één van de sterkste antioxidanten ter wereld. Een strak hoofd was nog nooit zo goedkoop!
-Een kaki reduceert allergische reacties door het vrijkomen van histamine te verkleinen. En je wordt er ook niet slaperig van dus je kunt gewoon rijden met een kaki in je wangzak.
-Eeb kaki zit vol ijzer, kalium en koper. Koper houdt je organen gezond en geeft je mentale gestel een schop onder de kont. Kalium zorgt onder andere voor een goede vochtbalans en ijzer maakt ons Popeye, dus ben je het blik spinazie even beu, dan is een kaki een goed alternatief.

…and the list goes on…

Een kaki kan altijd en overal. Zo uit het vuistje (my favourite), in een salade, in gebak, in een warme curry of een yoghurt-ontbijtje. En voor de kaki klapper maak je pittige kaki chutney. Kaki will save the world, dus loop dit zonnetje niet (meer) voorbij tijdens je boodschappenrondje. De Appie heeft ze trouwens vaak in de bonus…just so you know ;-).


Lunchroom Sunshine is geboren uit onze passie voor reizen, lekker eten en een leven vol kleur en avontuur. Onze reiservaringen en culinaire avonturen bundelen wij nu op eigen wijze in onze vrolijke lunchroom en winkel, waar ieder bezoek een mini-vakantie wordt!